Wednesday, July 12, 2023

Los Agotes

 


“Al agote, garrotazo en el cogote” es un dicho popular de algunas zonas de Navarra que ilustra muy bien la gran discriminación que han sufrido los agotes.

Los agotes (cagots in French) no constituían un grupo étnico ni religioso diferenciado. Su lengua y fe eran las de la población de la zona en que se hallaban. Anatómicamente no eran diferentes del resto, y aún así, durante casi ocho siglos fueron víctimas de discriminación socioeconómica por lo que su condición de minoría social era exclusivamente fruto de la marginación.

-Se les impedía contraer matrimonios con el resto de la población, lo cual está en el origen de una gran endogamia. Para evitarla se buscaba relaciones con los agotes de las regiones francesas próximas, produciéndose mayor rechazo social.
-Se les obligaba a vivir fuera de los núcleos habitados.
-Debían vestir ropajes para que se les identificara como agotes y llevar un signo rojo similar a la huella de pata de oca o pato.
-En muchos lugares estaban obligados a hacer sonar una campanilla a su paso, para que los no agotes pudieran apartarse a tiempo.
-En las iglesias navarras, los agotes eran situados en un hueco bajo el coro, el campanario o la escalera para oír misa. Era frecuente tener puerta propia llamada Agoten Athea, situada al lado de la puerta principal, siendo más baja y estrecha que la principal.
-Para bautizar a los agotes se usaba una pila bautismal diferenciada del resto.
-En general en las iglesias navarras había una raya en el suelo, que les impedía acceder a una parte de la iglesia, es decir, tenían prohibido acercarse al altar. En la iglesia de Arizkun no existía esa línea separadora, sino que se levantó una verja.
-La eucaristía les era entregada con un bastón o similar.
-Se reservaba una zona no consagrada en los cementerios para excomulgados, hechiceros, suicidas y agotes. Los agotes eran enterrados al caer la tarde y sin campanas.
-Entre otras muchas prohibiciones, no se les permitía criar ganado, beber en las fuentes públicas o participar en bailes y fiestas.
-Cuando había ofrendas, las donadas por los agotes eran recogidas y puestas aparte de las del resto de los fieles.
-En el valle del Baztan, no podían sentarse en la misma mesa que los nativos del valle.
-Si un hombre no agote se casaba con una mujer agote, los hijos serían agotes. Si al agote le favorecía la fortuna y se hacía rico y se casaba con una mujer no agote, se les cantaba unas coplas burlescas en el día de su boda por lo que se les amargaba la ceremonia.

Los agotes no podían pisar el suelo descalzos, bajo la pena de abrasarles las plantas de los pies, pues se decía que donde pisaba un agote, la hierba no volvía a crecer y por ejemplo que si sostenía una manzana en la mano se podría, ya que los agotes tenían la sangre más caliente. Por eso tenían prohibido tocar la fruta en el mercado, ni podían tampoco tocar animales en las cuadras, ni pescar.
-Se les daba la paz en la iglesia con el portapaz puesto al revés y cubierto con paño. En algunos lugares se pretendía que ni se les diese la paz, sino dejársela en un banco donde ellos la pudieran tomar.
-No podían ser ordenados sacerdotes y además, en un juicio, el testimonio de siete hombres libres equivalía al de treinta agotes. Existe un documento datado en el año 1597 que dice “¡Cállate agote! Tu opinión cuenta menos que la de un perro ¡No eres nadie!”.

The cagots, apparently, were descendants of lepers. People feared the contamination of that terrible disease.

Monday, July 10, 2023

JAHAZIEL


 JAHAZIEL jə hā’ zĭ əl (יַחֲזִיאֵל׃֙, God sees). 1. One of David’s mighty men who joined him at Ziklag (1 Chron 12:4).

2. One of two priests appointed to blow trumpets before the Ark when David brought it to Jerusalem (1 Chron 16:6).

3. A Kohathite Levite who lived in the time of David (1 Chron 23:1924:23).

4. An Asaphite Levite who encouraged King Jehoshaphat of Judah and his army to fight against the Moabite and Ammonite invaders (2 Chron 20:14ff.).

5. The ancestor of a family of exiles who returned to Jerusalem (Ezra 8:51 Esd 8:32; KJV, ASV Jezelus).

I had never noticed this Biblical name till watching Evangelical neighborhood churches in Gran Buenos Aires.  Formal Catholicism has disappeared among the poor in South America, and the Evangelicals from South USA (White and Black) are winning believers. The pastors are independent entrepreneurs, some call themselves prophets, and use many Israeli symbols. They are ignorant but charismatic and have rhythm.  They are pro-Israel.

Saturday, July 8, 2023

"Unusual"


Ukraine supports 90% of anti-Israel decisions in the United Nations, said the Israeli Ambassador to Ukraine Michael Brodsky. "This is unusual considering Kyiv often turns to the Israeli authorities for various requests," he said. "If Ukraine sees Israel as a friendly nation and makes requests from it, then it needs to support us in the matters that are important to us just as Israel works with Ukraine on matters important to it."

In a UN vote in January on referring Israel to the International Court of Justice for its “occupation, settlement and annexation of Palestinian territory”, Ukraine voted against Israel in the draft and didn't cast a vote in the main round after its ambassador to Israel was summoned.

In a word: Zhelensky is not a friend. 

Timna and the Tribe of Ephraim

Nissim Amzaleg writes in HaAretz about the emergence of the people of Israel. The Timna copper mines were the scene of the rebellion and escape of Amalekite slave miners. They destroyed the local temple of goddess Hathor (pic) and erected a tent sanctuary instead. It was circa 1200 BC. They settled among mountain Canaanites, as described. Joshua, an Ephraimite, led the copper miners' tribe. They could not pronounce "Shibboleth" they spoke with an "s".  

When touring Sinai (Then, it was ours!), stopped at the Timna mines and visited the underground galleries. That was forty-five years ago and already I was too fat for any exploration in that terrible heat. There were multiple holes that served as ventilation vents. At that time, the site was deserted and virgin, now development & tourism has ruined it. I took pictures but I am not going to search for them now.  

Wednesday, July 5, 2023

A bad day at work

 
After two or three days of lazying off, I lost the work rhythm and have difficulties running again on the rails. I wake up too early or too late and am unable to get work done. I have a meeting next Sunday in Emek Hefer Industrial Zone and I have to arrive with the plans. We have been working on this 2000 square meters thingie since January 2021,  the owner made dozens of changes and I made dozens of different updating. I spent the whole day trying to make an order and now, at 22.00 I am giving up. 

We have a serious family issue, my wife is trying to get appointments in hospital laboratories, but they are busy till September, and we cannot wait, so in the end, we may have to pay a lot for private care. I am going to bed with these worries. 

P.S.: Woke up at 2 AM and ate half a melon. I had an erection and masturbation. Being a very old man, I am a bit surprised. The closeness of young milfs in the supermarket upsets my hormonal balance.

Tuesday, July 4, 2023

A good day at the Bourse


 

SymbolLast PriceChange% Change
ICL.TA
ICL Group Ltd
2,075.00+29.00+1.42%
ZIM
ZIM Integrated Shipping Services Ltd.
12.80+0.41+3.31%
^IXIC
NASDAQ Composite
13,816.77+28.85+0.21%
KEN
Kenon Holdings Ltd.
23.39+0.16+0.69%
 
The main stocks in my portfolio changed direction and are rising.